PERBANDINGAN ABSTRAK

An Experimental Approach to Integrating Mathematics and Literacy Methods Courses in Teacher in Teacher Eduction
by
Donna J.Grace dan Anthony Picard

Hasil pengintegrasian menunjukkan pemahaman serta kepuasan yang mendalam pada diri pelajar. guru pelatih digalakkan untuk mengintegrasikan subjek yang diajar oleh mereka. Walau bagaimanapun terdapat sesetengah tenaga pengajar tidak menunjukkan cara pengintegrasian kepada pelatih menyebabkan mereka tiada pengalaman tersebut sedangkan pengalaman adalah sesuatu yang penting dalam profesion mereka. Kajian ini ingin membincangkan tentang tujuan, proses dan dapatan kajian berkenaan dengan pendekatan pengalaman dalam mengintegrasikan kaedah matematik dengan literasi. Refleksi dari pelajar menunjukkan peningkatan dalam keyakinan diri untuk mengajar.

Using Action Research to Develop Preservice Teachers’ Confidence, Knowledge and Beliefs about Technology
by
Dan Hoffman

Terdapat banyak kajian-kajian yang dilakukan bagi menyokong pengintegrasian subjek di sekolah. Pengintegrasian ini membolehkan pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam dan meningkatkan kepuasan mereka. Walaubagaimanapun, terdapat sesetengah guru jarang menggunakan kaedah demonstrasi dalam pengintegrasian subjek-subjek mereka. Hasilnya menunjukkan guru pelatih yang memasuki profesion perguruan kurang dari segi pengalaman. Kajian ini membincangkan tentang tujuan, proses dan dapatan berkenaan dengan pendekatan eksperimen di dalam kaedah pengintegrasian matematik dan literasi.

Direct Instruction With Playful Skills Extansions: Action Research in Emergent Literacy Development
by
Jay M. Keaton, Barbara C.Palmer, Karen R. Nicholas dan Vickie E. Lake

Kaedah arahan secara langsung dikatakan dapat meningkatkan perkembangan literasi pelajar. Strategi pembelajaran membolehkan pelajar membina pengetahuan melalui penglibatan aktif dapat meningkatkan motivasi mereka untuk membaca dan menulis. Kajian ini khusus untuk melihat keberkesanan arahan secara langsung dengan permainan tambahan dalam meningkatkan literasi pelajar dalam kelas tadika. Pendekatan yang digunakan ialah Peer Assisted Learning Strategies (PALS) dimana guru merupaka pemberi arahan langsung dan permainan tambahan digunakan sebagai mengekalkan minat dan memberi motivasi kepada pelajar. Dapatan kajian menunjukkan pelajar yang pada mulanya prestasinya rendah dalam huruf-bunyi dan menulis telah menunjukkan perubahan dalam mengenalpasti huruf-bunyi dan mengaplikasikan pengetahuan huruf-bunyi untuk mengeja.

0 comments:

Post a Comment